Sunday, October 17, 2010

Kata - Kata hikmah Syed Mokhtar Al Bukhari.

" Tuhan memberi peluang kepada mereke yang bekerja kuat.apa yang ade pada saya ni hanya  usaha.kalau anak dangau macam saya ni boleh,tidak ade sebab sebab org lain terutama mereka yang dari pekan tidak boleh.kejayaan dan kelemahan org melayu bukan disebabkan agama dan bangsa kita, ia berkait dgn sikap dan cara kita berfikir.Gigih, teken dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita.Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara org melayu berfikir.Tiada sebab org melyu kita tidak boleh maju. Ini saya berani perang dgn sesiapa pon.Org melayu boleh maju.Kalau saudarajadi wartawan,saudara kene tanam semangat suatu hari saudara mahu ambil alih akhbar ini. tiada sebab kenapa bende in x boleh berlaku.Kita jgn cepat putus asa.Putus asa boleh tp kene cepat2 kuat kan semangat utk bangkit balik.Jgn jadikan agama hanya tempat utk kite bergantung apabila kite susah. Tanggung jawab ibadah adalah tugas seharian.Saya manusia yang byk melakukan kesilapan. Tapi saye nsaf, beristifar dan jalan lagi.Sejak awal saya ade kesedaran mahu mengekalkan hak kite sebagai org melayu.Saya asal daripada tiada apa2.Apa yang saya tidak tahu, saya belaja, minta tolong dari pada org. Saya tidak malu. Saya bukan mencuri.Saya usaha sendiri. Sikap pemalu n pemalas ini org melayu kene atasi.Kita kene berani kerana benarApabila kita dpt keuntungan dan rezki lebey, boleh la kite menolong org.Saya ni hamba allah yang biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama saje.Proses kematangan saja yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pon boleh menjadi apa saje asalkan mereka berusaha dgn tekun. Tetapi tentula ia memakan masa. Tiada jalan yang singkat.Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu saya akan minta org lain tgk-tgkkan. Saya melalui jalan yang susah tp itula jalan yang kekal. Saya terlibat dlm perniagaan ni kerana saye tiada pilihan lain. Utk memjukan perniagaan kene byk sabar dan kuat berusaha. Tidak ade jalan singkat. Sya juga kene tipu.Saya pon suka kemewahan. Saya pon suka tgk dunia.ke tokyo, new york dan london. Saya pon suke pakai baju elok. Tapi hendak bermewah setakat mane, hendak pakai baju byk mana, hendak tidur dlm berapa rumah satu maalm, hendak makan pon sampai larat mane? Ketika  Allah memberikan kemewahan, kite kene turun ke bawah, tgk mane2 yang boleh di bantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk tolong org lain. Rezeki itu bila2 mase die boleh ambil balik, Jika ada org koporat melayu yang tidak mahu turun kebawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain. Saya malu kerana bangsa asing kaya beratus-ratus kali ganda daripada saye. Tapi saye tahu org melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang n malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kite perlu berusaha. Kaya itu bukan kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada org ramai. saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja. saya tiada keinginan utnutk menyimpan kekeyaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak kekal. saya percaya hanya perkara yang baik yang kite lakukan itu akan kekal. BUkan duit yang akan melindungi saya nnti tapi apa yang lakukan sekarang.



Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu org lain mengembangkan diri masing -masing. Saya bukan buat semua ini unuutk saya semata - mata.Kalaupon tidak sanggup tunggu 34 tahun seperti saye berilah sedikit mase untuk faham selok belok perniagaan, insya Allah boleh Maju.Lifestyle ini sebenarnye satu penyakit. Saya pakai mercedes tapi sekarang pakai proton Perdana untuk sokong kereta nasional. Kereta ituk pon cukup untuk bawa saya kemaana -  mana. Kita tidak usahla selalu mengulang - ulang perkara yang boleh memnerikan kesan psikologi begatif kepada org melayu ( kereta besar dan rumah besar). Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumah besar. Sesiapa pon mahu pakai kereta mewah, tapi bukan itu matlamatnya.Org melayu sebenarnya kena membantu diri sendiri, kena bekerja keras dan fokus. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorg walau setinggi mana pon kejayaan dicapai. Saya pon berhutang sambil berniaga dan buat sumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutang habis baru hendak buat semua ni. Saya takut kalau hutang habis saya pon mati dan ada pon tak sempat saya buat. Saya biasa saja. Hidup saya x beruabah, dari dlu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yang di berikan oleh ALLAH. Tidak ade segelas air, ade setengah pon saye bersyukur.Kalau sedikit bantuan itu mereka lulus peperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, saya sudah gembira. saya tidak boleh buat banyak. Alhamdulillah lebih baik buat sedikit daripada x buat langsung. Saya tiada minat beli kapal layar atau kapal terbang. Saya fikir kalau saye beli sesuatu biarlah org ramai boleh pakai. Saya suke kalau saye beli sesuatu yang mahal, biarlah org ramai boleh pakai. Saya gembira dpt membantu. Sya mahu org lain merasai ( kesenagan ) apa yang saye pernah rase. Saya tahu bagaiman perasaan nye. Saya kata pada sdiri saye, apa yang saya dpt saya mesti beri org lain merasai nya. Jgn beri kurang, lebih x mengapa. Itu yang membuat hati saye seronok. Saya ingin menyumbang lebih dari ini. Saya kata kepada kawan2 ini baru warm up saja, kita be;om berjalan lagi.Saya rase kita terlalu banyak ketinggalan"




         Latar Belakang Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari






                                        -Umur - 53 tahun
                                      -Pendidikan -  SPM
                 -Mula Berniaga - 19 tahun ( jual lembu dan kerbau)
                                      -kekayaan - 1,425 juta
                                      -ke 7 terkaya di Malaysia
                               -ke 32 terkaya di Asia Tenggara(forbes)
      -Antara syarikat miliknya - MMC, Perlabuhan Tg. Pelepas, BERNAS, Gardenia, DRB -                           HICOM  dan  Bank Mualamalat.
                               -Kereta -  Proton Perdana

No comments:

Post a Comment